Eficacitatea intervenției timpurii*
Creșterea ratelor de dezvoltare ale copiilor cu sindrom Down după intervenția timpurie
De ce este neceasă evaluarea? – după cum știm cu totii cunoașterea copiilor constituie o condiție a organizării eficiente a procesului de învățământ, a acțiunii de instruire și educație, a intervențiilor noastre terapeutice.
Instrumentele care pot fi folosite în evaluarea copiilor sunt fie teste standardizate fie instrumente care fac referire la criterii acestea bazându-se pe o listă de deprinderi pe care copii le dezvoltă în mod normal, aici neexistând scoruri standard dar le putem pune pe diferite nivele de dezvoltare.
Fișa de evaluare: va cuprinde o scalare a abilităților copilului în funcție de vârstă folosind Evaluarea BLAF sau Scala CALLIER-AZUSA.
Dosarul de intrare va include fișă psihologică, fișa psihopedagogică, fișă medicală sintetică de la medicul de familie, scrisoarea medicală de la medicul specialist de neuropsihiatrie infantilă, certificat medical, certificatul de orientare școlară.
Monitorizarea achizițiilor copiilor
Pentru fiecare copil se întocmește un dosar personal (pe lângă cel de la început cu documentația de intrare de la începutul programului de terapii), în care se atașează fișele individuale din cadrul evaluărilor periodice.
Evaluările periodice se fac la intervale de timp de minim 1 lună sau maxim 3 luni de zile, acestea vor cuprinde indicatori de evaluare și un profil de puncte tari și puncte slabe (la evaluările noastre nu se fac aprecieri de întârziere globală, nefiind corect față de copil să-l raportăm la un standard general valabil), astfel totul se raportează individualizat ca un reper de evoluție.
Evaluarea periodică
obiectivele realizate
dificultăţi întâmpinate
recomandări particulare
rolul şi modul de implicare a părinţilor în program
Pentru fiecare copil este elaborat un plan de intervenție personalizat care cuprinde
Diagnostic educațional
dezvoltare motorie
dezvoltare perceptivă
deprinderi de viață cotidiană
cunoaștere, comunicare și limbaj
dezvoltare socială
Obiective generale
comunicare
educație senzorială și cognitivă
orientare și mobilitate
stimulare motorie generală
dezvoltare emoțională și socială
Pentru copiii preșcolari
Dezvoltarea abilităților perceptive
Dezvoltarea abilităților simbolice și de reprezentare
Dezvoltarea abilităților de comunicare receptivă
Dezvoltarea abilităților de comunicare intențională
Dezvoltarea abilităților de reciprocitate
Pentru copiii de vârstă școlară
În ultimii 30 de ani, studiile au oferit informații importante despre vorbire, limbaj, memorie, lectură, învățarea numerelor, noțiunilor matematice și bineînțeles și despre acumularea unor abilități sociale și comportamentale, deci pe toate direcțiiile educaționale pentru copiii cu sindrom Down.De asemenea, cercetarea educațională din ultimii ani a adus multe modalități de a îmbunătăți achizițiile copiilor cu sindrom Down și au demonstrat în repetate rânduri potențialul acestor copii de a învăța mai multe atunci când li se oferă oportunitatea și sprijinul adecvat.
Acordăm o importanță deosebită identificării cât mai precise a dificultăților de învățare, pentru a realiza abordările didactice cele mai potrivite și pentru a realiza terapiile în mod specific și cât mai eficient.Echipa noastră folosește astfel de modalități specifice de învățare, identifică abordări noi individualizate pentru fiecare copil și aplică terapii didactice personalizate făcându-le astfel cât mai eficiente. În adaptarea programelor de intervenție ținem cont de întregul context medical, social și familial pentru fiecare copil în parte.
Prin activitățile noastre explorăm modul în care copiii cu sindrom Down se dezvoltă, învață noțiunile, folosesc în adaptarea lor comportamentală noțiunile învățate, comportamente de adaptare în diferite medii (familial, școlar, social).Abordăm modalități de terapii și activități educaționale de suport pentru invățare, cum ar fi:
terapii individualizate de stimulare cognitivă – pentru că memoria verbală pe termen scurt prezintă dificultăți specifice la acești copii
învățarea limbajului, câștigarea de abilități lingvistice, vorbitului corect și clar, prin repetiție coordonată și intețională și printr-un model de lucru de tipul “văd, aud și învăț vorbirea”
“văd, aud și învăț vorbirea” este o abordare structurată pentru a dezvolta vorbirea, lucrăm cu pași mici către o achiziție cât mai eficient
Predarea vocabularului și a gramaticii îi introduce pe copii în lectură. Predăm vocabularul timpuriu urmat de vocabularul clasic, după care învățăm noțiuni de gramatică, introducându-i încet-încet pe copii în lectură (mulți copii cu sindrom Down vor învăța mai repede sensul cuvintelor noi decât învață să le spună clar
A învăța să vorbești este o provocare specială pentru majoritatea copiilor cu sindrom Down, iar dificultățile în vorbire, în comunicare le crează posibile frustrări zi e zi.
Prin activitățile noastre explorăm modul în care copiii cu sindrom Down se dezvoltă, învață noțiunile, folosesc în adaptarea lor comportamentală noțiunile învățate, comportamente de adaptare în diferite medii (familial, școlar, social).Abordăm modalități de terapii și activități educaționale de suport pentru invățare, cum ar fi:
învățarea cuvintelor și a propozițiilor, utilizarea corectă a limbajului
folosirea limbajului pentru a comunica eficient și corect
dezvoltarea limbajului pentru a îmbunătăți abilitățile de vorbire
progresul mai lent în învățarea vorbirii nu ar trebui să împiedice oportunitățile de a învăța în continuare noi competențe lingvistice
învățarea citirii prin reprezentări concrete, repetitive, sau chiar vizuale ale conceptelor lingvistice pentru a sprijini dezvoltarea abilităților lor de vorbire
învățarea cifrelor prin jocuri interactive, abilități și concepte de bază despre numere
învățăm copii mici să numere, să asocieze numerele cu cantitatea, să înțeleagă concepte importante despre sistemul numeric și să calculeze cu numere până la 10
predăm concepte matematice timpurii importante pentru înțelegerea spațiului, timpului și măsurării – inclusiv culoare, dimensiune, formă, ordonare, sortare și modele
învățarea operațiilor matematice prin jocuri interactive
predarea receptivă, canale de intervenții timpurii
cântatul îmbunătățește învățarea și comunicarea timpurie a vocabularului deja achiziționat
abordări comportamentale în intervenția timpurie
pregătirea abilităților de atenție pentru a îmbunătăți rezultatele învățării ulterioare
exercițiile de dezvoltare motrică din cadrul ședințelor de kinetoterapie vor contribui spre cunoașterea și explorarea mediului exterior spre a fi și acestea utile în limbaj și dezvoltarea socială
prin terapiile ludice încurajăm copiii să experimenteze cât mai multe funcții executive acestea fiind cu o influență hotărâtoare asupra tuturor activităților zilnice ale copilului
jocurile interactive pe care le organizăm constituie un fundament solid pentru competențele sociale
Ședințe de terapie individuală pentru dezvoltarea motorie
Copiii cu sindrom Down au un profil ce evidențiază o perturbare specifică a dezvoltării motorii. Abilitățile motorii se știe că sunt cele care pot susține interdependențele cognitive și sociale, acestea reprezentând fundamentul necesității intervenției timpurii în dezvoltarea motorie prin ședinte de kinetoterapie și jocuri de mișcare.
Pentru un copil cu sindrom Down un potențial motor destul de bun poate – intr-un sens larg – oferi copilului mai multe oportunități de dezvolatre. Kinetoterapia are un rol important/primordial în recuperarea copilului cu sindrom Down și poate fi efectuată încă din primele luni de viață la recomandarea medicului. Intervenția terapeutică aplicată timpuriu facilitează dezvoltarea motorie și crește șansele la independență și integrare socială.
Motricitatea se dezvoltă în contextul explorării, interacțiunii cu mediul, experiențelor trăite, iar cu cât vârsta la care se intervine este mai mică, cu atât cresc șansele recuperării deficitului funcțional și a dezvoltării conform stadiilor neuromotorii de dezvoltare.
De asemenea, copilul cu Down trebuie să beneficieze de activități de stimulare/integrare senzorială (auditivă, tactilă, vizuală) structurate conform necesităților/nevoilor sale. Kinetoterapia dispune de o gamă largă de tehnici și metode care vin în sprijinul copilului și care stau la baza realizării unui program de recuperare personalizat. Programele recuperatorii sunt particularizate și adaptate în funcție de vârstă, de afecțiunile asociate, restantul funcțional. Intervenția kinetoterapeutică se adresează diferitelor patologii din sfera neurologică, ortopedică, întârzierii în dezvoltarea neuromotorie, sindroame genetice, etc.
Tratamentul kinetoterapeutic la copilul cu sindrom Down pe langă o diagnoză atentă a problemelor motorii specifice curpinde elaborarea unor obiective specifice cum ar fi:
Kinetoterapia prin intermediul programelor terapeutice urmărește:
dezvoltarea și formarea motricității în secvențele sale normale (controlul capului, postura păpușii, rostogolirea, poziția așezat, cvadrupedia și ortostatismul)
dezvoltarea controlului postural
dezvoltarea abilităților manuale (motricitatea fină)
tonifierea generală a musculaturii
corectarea eventualelor deviații de la nivelul coloanei vertebrale
dezvoltarea amplitudinii de mișcare, forței și rezistenței
corectarea deviațiilor de la nivelul membrelor inferioare
îmbunătățirea și dezvoltarea coordonării, controlului și echilibrului
educarea și reeducarea sensibilității
educarea și reeducarea respiratorie
educarea și reeducarea mersului
Ședințe de terapie individuală sau în grup pentru câștigarea deprinderilor de viață cotidiană
Crearea unui mod de viață independent reprezintă unul dintre fundamentele care stau la baza evoluției fizice, cognitive, sociale și emoționale a copilului cu sindrom Down. Formarea deprinderilor de autonomie personală și socială, conștientizarea asupra unui mod sănătos de viață, implicarea în contexte sociale diferite care să îl provoace existențial, promovarea responsabilității personale și sociale, dobândirea de informații despre mediul înconjurător prin observare, investigare și experimentare sunt obiectivele principale necesare de atins în câștigarea deprinderilor de viață cotidiană.
Ședințe de terapie individuală sau în grup pentru dezvoltarea socială
Este important să construim la copilul cu sindrom Down sentimentul de încredere în sine, în ceilalți și în mediul relațional pentru a-i conferi confortul socio-emoțional necesar progresului. În acest context el poate participa în mod activ la activități terapeutice individuale și de grup, noi, adulții, respectându-l și arătându-i dragoste necondiționată, oferindu-i un mediu de formare și dezvoltare armonios, plin de schimburi reciproce și experiențe noi, provocându-l la stimulare multisenzorială, la cooperare, observând și încurajând comportamentul bun, oferindu-i sentimentul încrederii în oameni și permițându-i să-și manifeste bucuria pentru succesul obținut în activități.
Interacțiunile copilului care prezintă sindrom Down cu copiii dezvoltați tipic conduc la formarea sentimentului de acceptare a diversității, a asemănărilor și deosebirilor dintre oameni, la dezvoltarea autocontrolului emoțional.